ADR 2017. – A veszélyes áruk szállítására vonatkozó új szabályok

Sárosi György, a Hungária Veszélyesáru Mérnöki Iroda ügyvezető igazgatója
A veszélyesáru-szektor egyik jellemzője, hogy az európai közúti fuvarozás teljesítményének 15 százalékát adja, ráadásul küzd az iparág általános problémáival, például a szakképzett sofőrök hiányával. A vonatkozó előírásokat minden páratlan évben újragondolják. Idén az ADR-megállapodás létrejöttének éppen a 60. évfordulóján. A nemzetközi előírásokat a szakbizottság tavaly májusi centenáriumi ülésén, Genfben véglegesítették, és szokás szerint féléves átmeneti idő elteltével, azaz 2017. január 1-jével már alkalmazhatóak, de kötelező jelleggel csak július 1-jével lépnek hatályba. A mostani módosításokra elsősorban azért van szükség, mert a globalizált rendszereket be kell építeni a szabályozásba, ugyanakkor egy 2012-es tankkontérner-baleset tapasztalata is hiányosságokra irányította rá a figyelmet, és új, ún. polimerizálódó anyagok jelennek meg a lajstromban. A konkrét változásokra térve Sárosi György veszélyesáru-szakértő elsőként a járműveket és energiaforrásokkal ellátott berendezéseket, készülékeket emelte ki, amelyeket a jelenlegi szabályozási környezetben nem lehetett egyértelműen kezelni sem gyártói, sem felhasználói oldalról, ezért az osztályozásukat teljesen átszerkesztették. Ez többek között azzal jár, hogy a jármű és belsőégésű motor kategóriában az utóbbiak új azonosítószámokat (UN-t) kapnak. Ugyanakkor a járművekre vonatkozó általános ADR-mentesség is megszűnik, ezért ezen eszközök esetében figyelni kell az üzemanyagtartály űrtartalmára és a benne lévő üzemanyag mennyiségére. Amennyiben 450 liternél nagyobb tartályban 60 liternél több üzemanyagot szállítanak, ADR-feltételeket kell teljesíteniük, továbbá a belsőégésű motorral szerelt és elektromos járművekre is az ADR szabályozza a besorolást. A következő módosítás szintén nagy területet ölel fel. Az ADR jövő évtől megengedi, hogy LPG, LNG, CNG és dízeljárművekkel is szállíthatók a veszélyes áruk. A szabályozás a járműszerelvények ADR-mentességét speciálisan energiatartalomban/fűtőértékben maximálja (54000 MJ értékben, ami az 1500 literes dízelegységnek felel meg.) Szintén fontos újdonság a szárazjég rakományként való fuvarozása - mert az anyag 2017-től veszélyes árunak minősül -, immár nem csak hűtőközegként. Előadása végén Sárosi György arról tájékoztatta a hallgatóságot, hogy Németország a belföldi veszélyesáru-forgalomban bevezette az e-fuvarokmányt, és mivel az adathordozó közúti baleset esetén tönkremehet, vagy az adatkapcsolat megszűnhet, a törvény speciális telefonszám feltüntetéséről rendelkezik. A szakértő az olaszországi hulladékszállítás idei júliusi újraszabályozására is felhívta a figyelmet: 2016. október 15-től új regisztráció szükséges a nemzetközi hulladékszállításokra úgy, hogy az engedélyekkel rendelkezőknek is újra kell regisztrálniuk.   Forrás: magyarkozlekedes.hu

Sárosi György, a Hungária Veszélyesáru Mérnöki Iroda ügyvezető igazgatója


A veszélyesáru-szektor egyik jellemzője, hogy az európai közúti fuvarozás teljesítményének 15 százalékát adja, ráadásul küzd az iparág általános problémáival, például a szakképzett sofőrök hiányával. A vonatkozó előírásokat minden páratlan évben újragondolják. Idén az ADR-megállapodás létrejöttének éppen a 60. évfordulóján.

A nemzetközi előírásokat a szakbizottság tavaly májusi centenáriumi ülésén, Genfben véglegesítették, és szokás szerint féléves átmeneti idő elteltével, azaz 2017. január 1-jével már alkalmazhatóak, de kötelező jelleggel csak július 1-jével lépnek hatályba. A mostani módosításokra elsősorban azért van szükség, mert a globalizált rendszereket be kell építeni a szabályozásba, ugyanakkor egy 2012-es tankkontérner-baleset tapasztalata is hiányosságokra irányította rá a figyelmet, és új, ún. polimerizálódó anyagok jelennek meg a lajstromban.

A konkrét változásokra térve Sárosi György veszélyesáru-szakértő elsőként a járműveket és energiaforrásokkal ellátott berendezéseket, készülékeket emelte ki, amelyeket a jelenlegi szabályozási környezetben nem lehetett egyértelműen kezelni sem gyártói, sem felhasználói oldalról, ezért az osztályozásukat teljesen átszerkesztették. Ez többek között azzal jár, hogy a jármű és belsőégésű motor kategóriában az utóbbiak új azonosítószámokat (UN-t) kapnak. Ugyanakkor a járművekre vonatkozó általános ADR-mentesség is megszűnik, ezért ezen eszközök esetében figyelni kell az üzemanyagtartály űrtartalmára és a benne lévő üzemanyag mennyiségére. Amennyiben 450 liternél nagyobb tartályban 60 liternél több üzemanyagot szállítanak, ADR-feltételeket kell teljesíteniük, továbbá a belsőégésű motorral szerelt és elektromos járművekre is az ADR szabályozza a besorolást.

A következő módosítás szintén nagy területet ölel fel. Az ADR jövő évtől megengedi, hogy LPG, LNG, CNG és dízeljárművekkel is szállíthatók a veszélyes áruk. A szabályozás a járműszerelvények ADR-mentességét speciálisan energiatartalomban/fűtőértékben maximálja (54000 MJ értékben, ami az 1500 literes dízelegységnek felel meg.) Szintén fontos újdonság a szárazjég rakományként való fuvarozása – mert az anyag 2017-től veszélyes árunak minősül -, immár nem csak hűtőközegként.

Előadása végén Sárosi György arról tájékoztatta a hallgatóságot, hogy Németország a belföldi veszélyesáru-forgalomban bevezette az e-fuvarokmányt, és mivel az adathordozó közúti baleset esetén tönkremehet, vagy az adatkapcsolat megszűnhet, a törvény speciális telefonszám feltüntetéséről rendelkezik. A szakértő az olaszországi hulladékszállítás idei júliusi újraszabályozására is felhívta a figyelmet: 2016. október 15-től új regisztráció szükséges a nemzetközi hulladékszállításokra úgy, hogy az engedélyekkel rendelkezőknek is újra kell regisztrálniuk.

 

Forrás: magyarkozlekedes.hu


Széchenyi 2020