EKAER helyett itt a BIREG a fuvaroknál!

2021. január 1-től nagy mértékben átalakultak az EKAER szabályok, sokak számára kedvező módon. A nemzetközi közúti fuvarozásban érintett szállítmányozók, feladók, címzettek azonban mégsem dőlhetnek hátra, a januártól újonnan belépő engedélyregisztrációs kötelezettség, a BIREG miatt.   Mi a BIREG, kit érint? 2020. utolsó napján jelent meg a BIREG rendszerről szóló Kormányrendelet. A BIREG a közlekedési hatóság által üzemeltetett, nyilvánosan elérhető informatikai rendszer, amelyben a különböző nemzetközi szállítási feladatokat – ideértve a saját számlás közúti szállítást – ellátó gépjárművek üzembentartóinak kell regisztrálniuk fuvarjaik bizonyos adatait. A regisztrációs kötelezettségek a szállítmány feladóira, illetve a címzettjeire is vonatkozhatnak.   Ez azt jelenti, hogy a BIREG rendszer kapcsán:
  • az árufuvarozók, illetve
  • a fuvarok feladói és
  • a szállítmányok címzettjei is érintettek.
  Milyen adatokat kell rögzíteni a BIREG rendszerben? A jogszabály a belföldi feladóra /címzettre testálja az ún. engedélykezelési kötelezettséget. Ennek keretében a feladónak/címzettnek többek között az ún. CEMT engedély részét képező naplóra, illetve az ún. bilaterális engedélyre rá kell vezetni a fuvar felrakásának és lerakásának adatait. A fuvarozás adataként rögzíteni kell a fuvarozás helyét, idejét, a kilométeróra állását, azt ellátni bélyegzővel. A fuvarnaplóról vagy az engedélyről fénymásolatot kell készíteni, amelyet legalább egy évig meg kell őrizni.   A tervek szerint a BIREG rendszert 2021. júliusától megnyitják a feladó/címzettek számára is, ami azt jelenti, hogy a nemzetközi fuvarok indításánál és érkezésénél az engedélykezelést a feladónak/címzettnek valós időben (vagy közel valós időben) a közlekedési hatóság által üzemeltetett rendszerben kötelező vezetnie.   Magas bírságot helyez kilátásba a jogszabály februártól Bár az engedélyregisztrációs kötelezettség – a 2020. december 31-én megjelent jogszabály alapján – már január 1-jén keletkezett, az új jogszabályi kötelezettségnek az érintettek akkor sem tudtak eleget tenni, ha akartak, hiszen a regisztrációs felület január elején még nem volt elérhető.   A fuvarozásban érintett gépjárművek üzembentartói a regisztrációt január 31-ig elvégezhetik szankciómentesen, ún. türelmi időn belül. A hatóságok türelmi idő alatt nem büntetik a regisztráció elmulasztását. Február 1-tól azonban a regisztráció hiányát 800 ezer forintos bírsággal sújthatják, emellett a felrakó és lerakóhely 300 ezer forintra büntethető, ha elmulasztja az engedélyek ellenőrzését.  

RENDEZVÉNY AJÁNLÓ

SZÍVESEN MEGHALLGATNÁ ELISMERT SZAKÉRTŐNK ELŐADÁSAIT KAPCSOLÓDÓ TÉMAKÖRÖKBEN? VEGYEN RÉSZT ONLINE ÉLŐ ELŐADÁSUNKON, ÉS TEGYE FEL KÉRDÉSEIT:

2021. január 27.
.

VAGY HALLGASSA MEG E-LEARNING TANANYAGAINKAT FELVÉTELRŐL:

 
 
„Az új kötelezettség új adminisztratív és nyilvántartási feladatot jelent nem csak a tehergépkocsi üzemeltetőkre, hanem a belföldi feladókra és címzettekre vonatkozóan is a nemzetközi fuvarozásban!”  

2021. január 1-től nagy mértékben átalakultak az EKAER szabályok, sokak számára kedvező módon. A nemzetközi közúti fuvarozásban érintett szállítmányozók, feladók, címzettek azonban mégsem dőlhetnek hátra, a januártól újonnan belépő engedélyregisztrációs kötelezettség, a BIREG miatt.

 

Mi a BIREG, kit érint?

2020. utolsó napján jelent meg a BIREG rendszerről szóló Kormányrendelet. A BIREG a közlekedési hatóság által üzemeltetett, nyilvánosan elérhető informatikai rendszer, amelyben a különböző nemzetközi szállítási feladatokat – ideértve a saját számlás közúti szállítást – ellátó gépjárművek üzembentartóinak kell regisztrálniuk fuvarjaik bizonyos adatait. A regisztrációs kötelezettségek a szállítmány feladóira, illetve a címzettjeire is vonatkozhatnak.

 

Ez azt jelenti, hogy a BIREG rendszer kapcsán:

  • az árufuvarozók, illetve
  • a fuvarok feladói és
  • a szállítmányok címzettjei is érintettek.

 

Milyen adatokat kell rögzíteni a BIREG rendszerben?

A jogszabály a belföldi feladóra /címzettre testálja az ún. engedélykezelési kötelezettséget. Ennek keretében a feladónak/címzettnek többek között az ún. CEMT engedély részét képező naplóra, illetve az ún. bilaterális engedélyre rá kell vezetni a fuvar felrakásának és lerakásának adatait. A fuvarozás adataként rögzíteni kell a fuvarozás helyét, idejét, a kilométeróra állását, azt ellátni bélyegzővel. A fuvarnaplóról vagy az engedélyről fénymásolatot kell készíteni, amelyet legalább egy évig meg kell őrizni.

 

A tervek szerint a BIREG rendszert 2021. júliusától megnyitják a feladó/címzettek számára is, ami azt jelenti, hogy a nemzetközi fuvarok indításánál és érkezésénél az engedélykezelést a feladónak/címzettnek valós időben (vagy közel valós időben) a közlekedési hatóság által üzemeltetett rendszerben kötelező vezetnie.

 

Magas bírságot helyez kilátásba a jogszabály februártól

Bár az engedélyregisztrációs kötelezettség – a 2020. december 31-én megjelent jogszabály alapján – már január 1-jén keletkezett, az új jogszabályi kötelezettségnek az érintettek akkor sem tudtak eleget tenni, ha akartak, hiszen a regisztrációs felület január elején még nem volt elérhető.

 

A fuvarozásban érintett gépjárművek üzembentartói a regisztrációt január 31-ig elvégezhetik szankciómentesen, ún. türelmi időn belül. A hatóságok türelmi idő alatt nem büntetik a regisztráció elmulasztását. Február 1-tól azonban a regisztráció hiányát 800 ezer forintos bírsággal sújthatják, emellett a felrakó és lerakóhely 300 ezer forintra büntethető, ha elmulasztja az engedélyek ellenőrzését.

 

RENDEZVÉNY AJÁNLÓ

SZÍVESEN MEGHALLGATNÁ ELISMERT SZAKÉRTŐNK ELŐADÁSAIT KAPCSOLÓDÓ TÉMAKÖRÖKBEN?
VEGYEN RÉSZT ONLINE ÉLŐ ELŐADÁSUNKON, ÉS TEGYE FEL KÉRDÉSEIT:

2021. január 27.
.

VAGY HALLGASSA MEG E-LEARNING TANANYAGAINKAT FELVÉTELRŐL:

 

 

„Az új kötelezettség új adminisztratív és nyilvántartási feladatot jelent nem csak a tehergépkocsi üzemeltetőkre, hanem a belföldi feladókra és címzettekre vonatkozóan is a nemzetközi fuvarozásban!”

 


Széchenyi 2020