Általános ismertetés
A hétköznapi felhasználó által csak „reklámszatyornak” nevezett – szakszerű kifejezéssel azonban a címben lévő megnevezésekkel jelölt – termékek a mindennapi fogyasztói szokásainkba szervesen beépültek és szinte elképzelhetetlen nélkülük a vásárolt termékek kezelése. A múltban és jelenben is a vásárló általi gyors csomagolást kétségkívül rendkívül jól segítik ezek a műanyag csomagolószerek, valamint a vásárlás helyétől az otthonig történő szállításban kulcsszerepet töltenek be. Jellemzően újrahasználatra alkalmasak, azonban a kicsomagolást után sok esetben rövid időn belül a hulladéktároló edényzetbe kerülnek.
A jogalkotó már korábban, évekkel ezelőtt is az átlagnál jelentősen magasabb termékdíjtétel alkalmazásával kívánta terhelni a műanyag bevásárló-reklám táska forgalomba hozatalát, melynek célja a megelőzés, vagyis a fogyasztót eltéríteni a műanyag bevásárló-reklám táska felhasználásától.
Áruismeret után a címben lévő mindkét termék megnevezése a vámtarifa szerint a „Műanyag eszközök áruk szállítására vagy csomagolására” megnevezésű terméknek minősül és a 3923 vámtarifaszám alá osztályozandó. Ennek ismeretében a termékek fellelhetőek a környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény (továbbiakban: Ktdt.) 1. mellékletében, ezen belül a b) pont 8. tételénél, ezért megállapítható, hogy a szóban forgó termékek termékdíjköteles csomagolószernek minősülnek.
A csomagolószer termékkörön belül mindkét termék a csomagolóeszközök közé tartozik, mivel alkalmasak más termék vagy kisebb csomagolás befogadására, egységbe fogására, továbbá meghatározott anyagúak, szerkezetűek, illetve ideiglenes védőburkolatként szolgálnak/szolgálhatnak.
Ezen csomagolószerek felhasználásával könnyen, egyszerű eszközökkel kialakítható a csomagolás, mivel a fizikai paramétereikből adódóan alkalmasak más termék, áru tartására, megóvására, átadására, átvételére, szállítására, beleértve nagyon sok terméket a nyersanyagoktól kezdve a feldolgozott árucikkekig.
A továbbiakban a szakcikk a műanyag bevásárló-reklám táska és a műanyag hordtasak termékdíj szabályozás szerinti két időállapotát mutatja be.
RENDEZVÉNY AJÁNLÓSZÍVESEN MEGHALLGATNÁ ELISMERT SZAKÉRTŐNK ELŐADÁSAIT KAPCSOLÓDÓ TÉMAKÖRÖKBEN?
|
Műanyag bevásárló-reklám táska termékdíj szabályai 2021. június 30-ig
A Ktdt. – a szakcikk megjelenésekor hatályos szabályai szerint – definiálja a műanyag bevásárló-reklám táskát, ami nem más, mint:
„…a csomagolásról és a csomagolási hulladék kezelésének részletes szabályairól szóló jogszabály szerinti fogyasztói (elsődleges) vagy gyűjtőcsomagolt, illetve csomagolatlanul forgalmazott termékek, áruk, reklámanyagok szállítására szolgáló, hajlékonyfalú műanyag hordtasak vagy hordtáska…”
A pontos termék lehatárolást részeire szedve, az alábbi tulajdonságok és ismérvek tűnnek ki:
- Forgalmazott kereskedelmi termékek, áruk, reklámanyagok szállítására alkalmasnak kell lennie, illetve hordtasak vagy hordtáska funkciónak meg kell felelnie.
- A szállítási csomagolási funkciót a Ktdt. 7. pont, ac) alpontja kimondja, azaz: „…a szállítási vagy harmadlagos csomagolás, amely megkönnyíti a fogyasztói vagy gyűjtőcsomagolás átadását, átvételét és szállítását annak érdekében, hogy a fizikai átadásnál, átvételnél és szállításnál megóvja az árut a károsodástól…”
A szóban forgó termék ennek teljes mértékben megfelel. Természetesen esetünkben a fogyasztói vagy gyűjtőcsomagolásként funkcionáló csomagolások szállítása érdekében végzett csomagolások tartoznak ide. A kereskedelmi értékesítési helytől való elszállításra használják a vásárló telephelyére, lakhelyére. A legtöbb esetben azt vizsgálják a kötelezettek, hogy e termékeknek van-e valamilyen kialakítású füle, fogója, ami a műanyag bevásárló-reklám táska kialakítására általában jellemző tulajdonság, persze a „füles kialakítás” az eladótérben megtöltésre tervezett, megtöltésre szánt, felhasználásra kerülő (ún. eladótéri zacskó) műanyag zsák, zacskó esetében szintén fellelhető. A műanyag tasakok, zacskók füles kivitelben történő megjelenése és csomagolásként történő felhasználása nem jelenti azt, hogy e termékek műanyag bevásárló-reklám táskának minősülnének, hiszen a műanyag eladótéri zacskóknál elsődleges szempont a fogyasztói vagy elsődleges csomagolási funkció. - Hajlékonyfalúság, mint tulajdonság, illetve az anyagi megfelelőség, vagyis műanyag alapanyagból történő kivitelezés (első látásra) is jól szembetűnik. A hajlékonyfalú tulajdonság megegyező is lehet a műanyag zacskó, tasak tulajdonságával, de általában erősebb, strapabíróbb kivitelben készül, ami a mikronban mérhető falvastagságban is egyértelműen megmutatkozik. A műanyag bevásárló-reklám táska megjelenésére sok esetben jellemző, hogy nyomtatott, színes, céges logóval vagy reklámfelirattal ellátott, és valamilyen strapabíró füles kivitelben készül. A műanyag bevásárló-reklám táska a kialakításából eredeztethetően akár eredeti célra történő többszöri felhasználást is lehetővé tesz, azonban ez már a termék fenti definíciója szerint nem releváns tényező. Ezt a terméket általában a kereskedelmi egységek pénztárainál lehet beszerezni, akár ingyenesen, akár ellenérték kifizetése mellett.
- Csomagolási, ezen belül a szállítási csomagolási funkcióból adódik, hogy a műanyag bevásárló-reklám táskák a csomagolást betölthetik úgy is, hogy a csomagolatlan árukat közvetlenül fogadják be a megóvás, szállítás érdekében (például: könyvek, lábbelik, ruházati áruk).
Műanyag bevásárló-reklám táska termékdíj tétele és CsK kódja
A műanyag bevásárló-reklám táska termékdíjtétele 1900,-Ft/kg, a Ktdt. végrehajtásáról szóló 343/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet (továbbiakban: Vhr.) 1. melléklet A) cím 2. pontja szerint a CsK kód első karaktere: M.
Műanyag hordtasak termékdíj szabályai 2021. július 1-jétől
Először is meg kell említeni, hogy a Ktdt. 2021. július 1-jétől hatályos 24a. pontja rögzíti a műanyag fogalmát, mégpedig
„műanyag: a vegyi anyagok regisztrálásáról, értékeléséről, engedélyezéséről és korlátozásáról (REACH), az Európai Vegyianyag-ügynökség létrehozásáról, az 1999/45/EK irányelv módosításáról, valamint a 793/93/EGK tanácsi rendelet, az 1488/94/EK bizottsági rendelet, a 76/769/EGK tanácsi irányelv, a 91/155/EGK, a 93/67/EGK, a 93/105/EK és a 2000/21/EK bizottsági irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2006. december 18-i 1907/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk 5. pontja értelmében vett polimer, amelyhez esetleg adalékanyagokat vagy egyéb anyagokat is adtak és amely alkalmas a műanyag hordtasakok fő szerkezeti alkotóelemeként való felhasználásra, beleértve a biológiailag lebomló műanyagokat is;”.
A fogalom megemlíti a műanyag hordtasakokat és a biológiailag lebomló műanyagokat is, ami nem véletlen, hiszem a környezetvédelmi szabályozás Európai Közösségi és hazai szigorú előírásai a hordtasakokra és azok típusaira, valamint a biológiailag lebomló műanyagokra is kihatással vannak.
Továbbá lényeges a Ktdt. 2021. július 1-jétől hatályos 5a. pontja is, ami deklarálja a biológiailag lebomló műanyagot:
„biológiailag lebomló műanyag: olyan műanyag, amely fizikai és biológiai bomlásra képes úgy, hogy végül szén-dioxiddá (CO2), biomasszává és vízzé bomoljon le, és amely a csomagolásra vonatkozó európai szabványokkal összhangban komposztálás és anaerob lebontás útján hasznosítható;”
A Ktdt. 2021. július 1-jétől hatályos 2. § 22. és 25. pontja definiálja a könnyű műanyag hordtasakot és a műanyag hordatasakot, amelyek az alábbiak:
„könnyű műanyag hordtasak: olyan műanyag hordtasak, amelynek falvastagsága 50 mikronnál kevesebb;”
„műanyag hordtasak: olyan, műanyagból készült, fogófüllel ellátott vagy fogófül nélküli hordtasak, amelyet az áruk vagy termékek értékesítési pontján biztosítanak a fogyasztók részére, a hajlékonyfalú műanyag hűtőtasak vagy hűtőtáska kivételével;”
Itt is végezzük el a könnyű műanyag hordtasak és a műanyag hordatasak lehatárolását, illetve az egyes jellemző tulajdonságok elemzését:
- A könnyű műanyag hordtasakot az különbözteti meg a műanyag hordtasaktól, hogy annak falvastagsága 50 mikronnál kevesebb, ebből következően minden hordasak, amelynek legalább 50 mikron a falvastagsága az műanyag hordtasak minősül.
- További tulajdonságok tekintetében ezek a termékek értelemszerűen megegyeznek a műanyag bevásárló-reklám táska tulajdonságai 2.-4. pontjaiban részletezettekkel, bár ezekre a termékdíj értelmező rendelkezése nem tér ki.
Műanyag hordtáska termékdíj tétele és CsK kódja
A Ktdt. 2021. július 1-jétől hatályos 2. melléklet b) pontja értelmében a műanyag hordtasak – a biológiailag lebomló műanyagból készült műanyag hordtasak kivételével – termékdíjtétele 1900,-Ft/kg, míg a biológiailag lebomló műanyagból készült műanyag hordtasak termékdíjtétele 500,-Ft/kg.
A Vhr. 1. melléklet A) cím 2. pontja szerint a műanyag hordtasak és a könnyű műanyag hordtasak – a nagyon könnyű műanyag hordtasak kivételével – CsK kód első karaktere: X, CsK kód második és harmadik karaktere a belföldi gyártású termékek esetében műanyagfajtától függ, míg biológiailag lebomló műanyag esetében a CsK kód második és harmadik karaktere: 18.
Végezetül fontos megemlíteni 2021. július 1-jétől (is) a Ktdt. eljárási szabályait, illetve – annak mögöttes szabályaként funkcionáló – adózás rendjéről szóló törvényt, melynek értelmében a műanyag bevásárló-reklám táskára vonatkozó termékdíj-kötelezettség a naptári évnek az utolsó napjától számított 5 év elteltével évül el, amelyben a termékdíjról bevallást, bejelentést kellett teljesíteni, illetve bevallás, bejelentés hiányában a termékdíjat meg kellett volna fizetni.
A címben megjelölt termékdíjköteles termékek további szalmai szempontjai és a nagyon könnyű műanyag hordtasakok termékdíj szabályai későbbi szakcikkben kerülnek ismertetésre.
- március
Debreczeni László
RENDEZVÉNY AJÁNLÓSZÍVESEN MEGHALLGATNÁ ELISMERT SZAKÉRTŐNK ELŐADÁSAIT KAPCSOLÓDÓ TÉMAKÖRÖKBEN?
|