- A 2020. július 1-től hatályba lépő NAV 2.0 XSD séma változás mellett a NAV Online számla felület számos adatlekérdezési lehetőséget is biztosít a vállalkozások számára. Így többek között lekérdezhetjük a beszállítóink ránk jelentett számláinak adatait, mindezt automatizálhatjuk és összeköthetjük, vagy összevethetjük a számlázó- vagy könyvelőprogram, illetve vállalatirányitási rendszer adataival. Ha az ERP rendszerünk nem is tudja ezt biztosítani, léteznek olyan szoftver-megoldások, amelyek bizonyos esetekben már most lehetővé teszik, hogy az egész áfabevallás elkészítésének folyamatát automatizáljuk, illetve az M-lapok elkészítését is automatizáltan oldjuk meg.
- A NAV ingyenes Online Számlázó programot fejlesztett le, amely júniustól már mobil-applikációként is elérhető, használatával a számlakiállítás gyors és egyszerű, alkalmas lehet a papír alapú számlák kiváltására.
- Az elektronikus számlázás az koronavírus-járvány kihívásaira is jó választ adhat - történjen ez akár a NAV platformján, akár más díjmentes felületen, vagy egy fizetős programmal -, hiszen véget vethet a papírszámla-korszaknak. A papíron kiállított számlák átadás-átvétele helyett az egészségvédelmi szempontok és a problémamentes működés miatt is érdemes áttérni valamilyen digitális megoldásra. Az elektronikus számlázással érintésmentesen átadható a hiteles bizonylat a vevő részére.
KAPCSOLÓDÓ ONLINE KÉPZÉSÜNK MÁR MEGRENDELHETŐ:
Felkészülés az online számlázásra július 1-től /e-learning/
Számlázás 2020-ban nagyvállalatoknál - Online számla adatszolgáltatás
Az adóhivatal a koronavírus miatti nehézségekre tekintettel, 2020. szeptember 30-ig nem szankcionálja az új online számla adatszolgáltatási kötelezettséget betartani nem képes vállalkozásokat. Az adatszolgáltatási kötelezettség kibővítésének határideje tehát nem csúszik, de a NAV az első 3 hónapban nem bírságolja a mulasztást, ha az adózók az Online Számla rendszerben regisztrálnak.
Ahogy az a hétvégi kormányzati bejelentésből kiderült, a 100 ezer forintos áfa-értékhatár eltörlésével már minden adóalanyra, az áfamentességet választókra is érvényes az online számla adatszolgáltatási kötelezettség 2020. július 1-től. A hatályba lépést követő első három hónapban ugyanakkor az adóhatóság eltekint a szankcionálástól. Az egyelőre nem derült ki, hogy az elmaradt adatszolgáltatásokat utólag pótolni kell-e, illetve, hogy 2020. szeptember 30. után vizsgálni és szankcionálni fogja-e majd az adóhatóság a mulasztást. A tapasztalataink azt mutatják, hogy a NAV az online adatszolgáltatás ellenőrzése során az elmaradt számlajelentések pótlására felszólítja az adózókat.
A szankciómentességhez kell a NAV Online Számla regisztráció
A szankciómentesség alkalmazásának fontos feltétele, hogy az érintett vállalkozások mielőbb, de mindenképpen július 1-jét megelőzően vagy az első adatszolgáltatással értintett számla kiállítása előtt regisztráljanak az Online Számla rendszerében. A regisztráció során kapják meg az adózók azokat a speciális azonosítókat, amelyekkel később a számlajelentéseket el tudják küldeni a NAV felé. Bármilyen megoldást is választ majd egy vállalkozás a számlaadatok beküldésére a későbbiekben, a teszteléshez és az éles működéshez a regisztráció megkerülhetetlen. Azoknak, akik eddig havi néhány, papír alapú számlát állítottak ki ezidáig, a NAV által elkészített, már mobilon is működő, ingyenes online számlázó is rendelkezésre áll ahhoz, hogy számlázásukat digitális alapra helyezzék.
Mi változik az online számla értékhatáron kívül július 1-től?
Ne felejtsük el, hogy 2020. július 1-től az értékhatár eltörlésén kívül más változások is életbe lépnek. Így pl. a számlakibocsátásra fenntartott eddigi 15 napos határidő 8 naposra csökken, kötelezővé válik a NAV 2.0 XSD séma alkalmazása és egyes tárgyi adómentes ügyletek teljesítéséről (pl. egyéb oktatás) kötelező lesz a számla kibocsátása.
Miért érdemes már július 1-től megfelelni az online számla jelentési szabályoknak?
Van néhány ok, amely miatt miért érdemes mielőbb megfelelni a 2020. július 1-től hatályba lépő online számla szabályoknak.
- A 2020. július 1-től hatályba lépő NAV 2.0 XSD séma változás mellett a NAV Online számla felület számos adatlekérdezési lehetőséget is biztosít a vállalkozások számára. Így többek között lekérdezhetjük a beszállítóink ránk jelentett számláinak adatait, mindezt automatizálhatjuk és összeköthetjük, vagy összevethetjük a számlázó- vagy könyvelőprogram, illetve vállalatirányitási rendszer adataival. Ha az ERP rendszerünk nem is tudja ezt biztosítani, léteznek olyan szoftver-megoldások, amelyek bizonyos esetekben már most lehetővé teszik, hogy az egész áfabevallás elkészítésének folyamatát automatizáljuk, illetve az M-lapok elkészítését is automatizáltan oldjuk meg.
- A NAV ingyenes Online Számlázó programot fejlesztett le, amely júniustól már mobil-applikációként is elérhető, használatával a számlakiállítás gyors és egyszerű, alkalmas lehet a papír alapú számlák kiváltására.
- Az elektronikus számlázás az koronavírus-járvány kihívásaira is jó választ adhat – történjen ez akár a NAV platformján, akár más díjmentes felületen, vagy egy fizetős programmal -, hiszen véget vethet a papírszámla-korszaknak. A papíron kiállított számlák átadás-átvétele helyett az egészségvédelmi szempontok és a problémamentes működés miatt is érdemes áttérni valamilyen digitális megoldásra. Az elektronikus számlázással érintésmentesen átadható a hiteles bizonylat a vevő részére.
KAPCSOLÓDÓ ONLINE KÉPZÉSÜNK MÁR MEGRENDELHETŐ:
Felkészülés az online számlázásra július 1-től /e-learning/
Számlázás 2020-ban nagyvállalatoknál – Online számla adatszolgáltatás